۲۶
دی

عملکرد فیوز دورمن اسمیت چگونه است ؟

عملکرد فیوز چگونه است؟

با نام فیوز در مدارهای الکتریکی دورمن اسمیت آشنایی دارید، فیوز به عنوان قطعه ای حفاظتی است که  مدار را در برابر افزایش بیش از حد جریان الکتریکی محافظت می کند. با افزایش ناگهانی و غیر استاندارد جریان برق از مدار  فیوز جریان الکتریکی را قطع می نمایدو این عمل موجب می شود تا به بقیه بخش های مدار آسیب نرسد. انواع مختلفی از فیوز  برای انواع ولتاژ و جریان تولید شده است و در مدارهای الکتریک مختلف حداکثر مقدار مجاز جریان تعیین می شود تا فیوزی متناسب با آن  استفاده شود. در زمان هایی مانند اتصال کوتاه و اضافه بار و یا خرابی مدار جریان فیوز به کار می افتد. از نظر ایمنی باید فیوز را ضروری دانست که به صورت خودکار می تواند از خطرات احتمالی جلوگیری نماید. فیوز ها را می توان به دو دسته تقسیم نمود نوع اول فیوز هایی هستند که در برابر اختلال در جریان واکنش کند تری نشان می دهد. و نوع تندکار زمان قطع جریان کندتری دارند. در طراحی سیستم برق رسانی دورمن اسمیت نیز فیوز هایی در مدارهای الکتریکی استفاده می شود که متناسب با عملکرد  مدارها و نوع تابلو هایی برقی است که در آن ساختمان استفاده شده است. فیوز ها از یک سیم حرارتی تشکیل شده اند که با توجه به مقدار جریان ذوب می شود. البته برند فیوز بسیار مهم است و باید در انتخاب آن دقت نمایید مثلا دورمن اسمیت دارای استاندارد می باشد و انوع مجوز های را برای ساخت دارد ولی فراموش نکنید که فیوز باید در مداری قرار بگیرد که تحمل بار اضافی را داشته باشد وگرنه هم خود خراب می شود و هم تجهیزاتی که در مدار قرار گرفته اند آسیب می بیند.

دورمن اسمیت

آیا با کلید مینیاتوری دورمن اسمیت آشنایی  دارید؟

با افزایش امکانات و تجهیزات برقی که روز به روز در حال افزایش است و  به صورت تخصصی هر کدام از این ابزار تخصصی تر نیز می شود، نمی توان از برند دورمن اسمیت و تجهیزات برقی که  دارای پیچیده ترین و دقیق ترین بخش ها م باشد چشم پوشی نمود. تمام جوانب احتیاط در حین طراحی و اجرای برق کشی به یک محوطه مانند ساختمان مسکونی و یا کارخانه رعایت می شود و حفظ ایمنی افراد در حین کار و بعد از اتمام کار برای افرادی در آن منطقه حضور دارند بسیار ضروری می باشد. یکی از وسایلی که در مورد مسایل امنیتی به آن توجه ویژه می شود کلید یا فیوز مینیاتوری دورمن اسمیت می باشد. در واقع عملکرد کلید مینیاتوری با قطع جریان در مدار صورت می گیرد و این اتفاق زمانی اجرا می شود که اختلال در جریان موجب اتصال کوتاه جریان شده باشد. مهندسین این شرکت  در هنگام بستن مدار از  کلید مینیاتوری دورمن اسمیت برای رفع هر گونه خطر استفاده می کنند. کلید های مینیاتوری دورمن اسمیت دارای تیپ های مختلفی است که هر کدام ویژگی ها و کاربرد های مختلفی دارد. یک نوع از فیوز های مینیاتوری به نام B  شناخته می شود که بیشتر در بخش مدارهای مربوط به روشنایی و خانگی استفاده می شود. این نوع فیوزها از جمله فیوزهای تندکار به شمار می روند. یکی از بهترین کلید های مینیاتوری نوع B از برند دورمن اسمیت است.

اگر متخصصان دورمن اسمیت بر روی پروژه صنعتی کار کنند و نیاز به کلید مینیاتوری داشته باشند نوع C را استفاده خواهند کرد در نوع صنعتی این فیوزها  5 تا 10 برابر جریان  مدار را قطع می نمایند و زمان قطعشان از نوع B بیشتر است معمولا این نوع فیوز را کند کار می گویند. فیوز میناتوری نوع D نیز برای مصارف صنعتی خاصی استفاده می شود زمان قطع این نوع فیوز ها از همه بیشتر است. یک از دیگر از انوع فیوزها نوع K است که در صنایع استفاده می شود و به عنوان مثال در ترانسفورماتورها و موتور ها قابل استفاده است. اگر مداری دارای حساسیت بسیار بالایی باشد از نوع Z فیوز منیاتوری استفاده می شود زیرا در مواقع اضافه بار و اتصال کوتاه با سرعت زیادی این کار انجام می شود. در زمان انتخاب این نوع فیوز باید دقت کافی وجود داشته باشد و این کار به متخصصان دورمن اسمیت سپرده می شود تا بر اساس نوع مدار فیوز انتخاب شود محافظت از مدار در برابر افزایش بار و اتصال کوتاه به درستی انجام شود. این نوع فیوز ها به شکل یک ، دو، سه و چهار پل برای جریان ها و ولتاژهای مختلف ساخته می شود.

کلید های میناتوری یک، دو، سه و چهار پل

بخش های تشکیل دهنده کلید میناتوری دورمن اسمیت

بخشهای تشکیل دهنده فیوز شامل:

  • پایانه
  • پایه
  • کنتاکت های پایه فیوز
  • کلاهک فیوز
  • کنتاکت های کلاهک فیوز
  • نگهدارنده فیوز
  • رابط فیوز
  • کنتاکت های رابط فیوز
  • سیم فیوز
  • شاخص فیوز

هر کدام از این بخش ها دارای عملکردی است، مثلا پایانه وظیفه اتصال به مدار خارجی را دارد و یا پایه وظیفه اتصال به مدار خارجی را دارد و یا  کنتاکت ها به قسمت های هادی پایه گفته می شود. شاخص فیوز  سلامت فیوز را نشان می دهد و با توجه به نوع فیوز دارای رنگ های متفاوتی می باشد.

دورمن اسمیت